امروز صبح که رفتم بیرون جایی خواستیم ماشین رو پارک کنیم دیدم کلی نون ریخته توی اون کوچه.آخه موندم چرا بعضی ها بیش از مصرفشون نون میگیرن بعدم میریزن بیرون

کاش لا اقل یا به اندازه مصرف نان بخریم یا اگه نان اضافه میاد تو یه پاکت جداگانه ای بزاریم، تو شهر های کوچیک نان های اضافه رو میشه به مرغداری گاودار یا گوسفند داد

زحمتی که برای پختن یک نون و گذاشتن سر سفره انجام میشه خیلی زیاده کاش به این سادگی اسراف نکنیم

خرمن

خرمن گندم

چرایی افزایش اسراف نان در تهران

کانون خبرنگاران نبأ: با توجه به اینکه خداوند در آیات متفاوت انسان را از اسراف و زیاده‌روی در مصرف منع کرده است؛ در بسیاری موارد اسراف به قدری در وجودمان نهادینه‌ شده که دوری از آن را برنمی‌تابیم.
 این رسم را از گذشتگان به یاد داریم؛ اگر تکه نانی بر روی زمین می‌افتاد هر فردی با هر قامتی خم می‌شد برای برداشتنش؛ در روزگار نه چندان دور هیچکس به خود اجازه نمی‌داد خرده‌ها و باقی‌مانده ‌اندک نان را با زباله‌های خود همراه کند و بالاخره حرمتی که برای این برکت خدا قائل بودیم به ما اجازه اسراف را هم نمی‌داد.
اما امروزه مشاهده می‌شود که به‌دلیل تفکیک نامناسب خرده‌نان‌ها با زباله‌ها و یا ریختن آنها در مکان‌های نامناسب برای پرنده‌ها موجب کم‌ارزش شدن این نعمت الهی شده است.
همچنین امروزه می‌بینیم ضایعات نان در اثر کیفیت و استفاده نامناسب آن در سطح خانواده‌ها، نسبتاً زیاد شده و در نتیجه دورریز و اسراف نان بیشتر شده است؛ به همین منظور خبرنگار ایکنا در صدد پاسخگویی به علت افزایش اسراف به ویژه نان در شهر تهران و اصلاح الگوی مصرف نظر کارشناسان و مسئولان، نانوایان و مردم را جویا شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

قناعت؛ مهم‌ترین راهکار مقابله با اسراف
علی انتظاری، مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه اسراف موجب تولید فقر از نظر کم شدن منابع و احساس فقر که فراتر از خود فقر است می‌شود، گفت: نظام سرمایه‌داری موجب افزایش مصرف شده و کسانی که در تبلیغات سرمایه‌داری قرار می‌گیرند گرایش به مصرف پیدا می‌کنند و جهانی‌سازی سبک خاص فرهنگی را که گرایش به مصرف است را در جامعه نهادینه می‌کنند که متأسفانه رسانه داخلی نیز از آن مستثنی نیست.
Aránایرلندی
وی فرهنگ‌سازی را نقش مهم در مصرف صحیح بیان کرد و افزود: چنانچه از همان اوایل کودکی ارزش‌های مغایر با قناعت از طریق تعلیم و تربیت و تبلیغات رسانه‌ای در بین مردم نهادینه شود، می‌تواند نقش مهمی در کاهش اسراف در جامعه داشته باشد.
انتظاری با بیان اینکه تبلیغات رسانه‌ای نقش مهمی در مصرف‌گرایی دارد، اظهار کرد: تبلیغات رسانه‌ای داخلی و خارجی مردم را فقط به خرید و مصرف کردن دعوت می‌کنند و  این در حالی است که باید در کنار آن قناعت و روش صحیح مصرف کردن نیز به مردم آموخته شود.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: تأکید بر مصرف از سوی تبلیغات رسانه‌ای موجب ایجاد عطش خرید کاذب در مردم شده است که این امر موجب از بین رفتن منابع در درازمدت و ایجاد فقر نسبی برای آیندگان می‌شود.

نان به ایتالیایی:pane-  =-  چینی 面包

     مالاییхлеб    -   Roti
تکبر؛ عامل مهم افزایش اسراف
حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر آیتی، مدیر مرکز تخصصی نماز نیز در گفت‌‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ با اشاره به آیه ۳۱ سوره اعراف که خداوند فرموده است «کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ»، گفت: علت اسراف این است که انسان نعمت‌های الهی را مال خود می‌داند و این تکبر موجب می‌شود انسان قدر نعمت‌های الهی را نداند و در نتیجه اسراف کند.
وی با اشاره به اینکه اسلام مخالف آسایش و رفاه نیست، افزود: ترویج فرهنگ رفاه‌زدگی در سطح جامعه موجب می‌شود انسان از هر راهی کسب درآمد کند و در نتیجه این مال را در راهی خرج می‌‌کند که اجازه ندارد و این باعث افزایش اسراف در جامعه می‌شود.
حجت‌الاسلام آیتی با اشاره به اسراف نان در سطح جامعه، گفت: نان دارای برکت بوده و نانوایان در خوب پختن نان و مشتریان در نگهداری و درست مصرف کردن آن موظف‌ هستند. ارزش و برکت این نعمت الهی باید حفظ شود؛ چنانچه امروزه شاهد آن هستیم حتی مصرف‌کنندگان نسبت به دورریز نان بی‌توجهی می‌کنند و آن را در ظرف مواد زباله قرار می‌دهند؛ حتما باید ظرف نان با ظرف مواد زباله جدا باشد.
مدیر مرکز تخصصی نماز با اشاره به رابطه انفاق و اسراف، تأکید کرد: فرهنگ‌سازی انفاق در جامعه می‌تواند در کاهش اسراف مؤثر باشد. به عنوان مثال اگر برای خود نانی می‌خریم که فقط نیمی از آن مورد مصرف ما است نیم دیگر آن را به یک فرد نیازمند بدهیم تا علاوه بر جلوگیری از اسراف یک عمل نیک نیز در کارنامه خود داشته باشیم.

пекарняنانوایی به روسی
نقش مهم تبلیغات رسانه‌ای در آموزش صحیح مصرف نان
قاسم زراعتکار، رئیس اتحادیه نانوایان استان تهران نیز با بیان اینکه تبلیغات رسانه‌ای نقش مهمی در آموزش صحیح مصرف نان دارند، به خبرنگار کانون نبأ گفت: یکی از دلایلی که مصرف‌کننده ارزش زیادی به نحوه مصرف درست نان قائل نشده و به‌راحتی آن‌را دور می‌ریزد؛ قیمت ارزان نان است.. 

کیفیت آرد؛ از عوامل مؤثر در بهبود کیفی نان
با توجه به گزارشی که از یک‌سری نانوایان از جمله سنگک، لواش و بربری جمع‌آوری شد می‌توان نتیجه گرفت که کیفیت آرد نقش مؤثری در بهبود کیفی نان دارد.
این نانوایان در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کردند: کیفیت پخت نان بستگی به کیفیت آرد دارد و در برخی مواقع که آرد باکیفیت در اختیار ما قرار می‌گیرد پخت نان باکیفیت داریم و در مواقعی که آرد با کیفیت پایین در اختیار داریم، کیفیت نان پایین می‌آید.‌
این نانوایی‌ها رضایت مشتری را رمز بقا در بازار رقابتی بیان کردند و گفتند: بالا و پایین بودن کیفیت نان موجب از دست دادن مشتریان می‌شود و چنانچه بخواهیم مشتری ثابت داشته باشیم باید آرد باکیفیتی در اختیار داشته باشیم.

سخن آخر ...
رعایت سبک زندگی اسلامی نقش بسزایی در کاهش اسراف و در نتیجه پیشرفت کشور در تمامی جنبه‌ها دارد و لازم است مسئولان و مردم اهتمام ویژه‌ای جهت مقابله با اسراف داشته باشند تا بتوانیم فقر را از سطح کشور ریشه‌کن کرده و با حفظ ثروت‌های ملی کشوری آباد و پیشرفته را به نسل آینده تحویل دهیم. در این میان احترام به سنت‌ها و آیین‌های زیبایی که از گذشتگان ما را به سبک زندگی اصیل رهنمون می‌کند؛ راهکاری برای حفظ اصالت‌ها و بهره‌گیری از ریل‌گذاری گذشتگان برای داشتن‌ بهترین‌ها است.
اعظم اسدپور        سایت خبرگزاری بین المللی قرآن
00
نانوایی
آلمانی‌ها به این می‌بالند که متنوع‌ترین نان‌های دنیا را در کشورشان دارند. بیش از 300 تا 500 نوع نان اولیه و بیش از هزار نوع نان و خمیر کوچک در آلمان تولید می‌شود. تخمین زده شده که بیش از 16 هزار نانوایی محلی در آلمان وجود دارد که بیش از هزار نوع نان مختلف عرضه می‌کنند. در واقع ژرمن‌ها یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نان در سراسر دنیا محسوب می‌شوند. Bäckerei

متاسفانه امروز تمامی نانهای لواش تولیدی در کشور ایراد اساسی دارند که کوتاهی زمان پخت یکی از آنهاست.نان  لواشی که ظرف ۲۰ ثانیه از تنور خارج شود نان نیست. عامل سرطان و بیماری گوارشی است.

وقتی زمان پخت کم باشد نه تنها نان خمیر ونپخته می شود بلکه دوریز آن زیاد شده ومانع نابودی کامل اسید فیتیک خمیر می گردد.برخی نانوایان عزیز به بهانه اینکه مردم این نوع نان را بیشتر دوست دارند با نان خود بیماری را به خانواده های ایرانی اهداء می کنند.و صد البته همیشه نانوایان در ایجاد این انحراف مقصر نیستند و برخی شهرها با اصرار مشتری نانوا مجبور به پخت نان خمیر است که بایستی توسط رسانه های گروهی ارشاد شوند.

زمان ایده آل برای پخت یک نان تافتون تنوری یا ماشینی ۲ دقیقه است ولی اگر ۱ دقیقه هم شد اشکالی ندارد .مقدمات این کار چند چیز است:

۱- نان بایستی کمی جمع تر شده و چانه کمتر پهن گردد

۲- طول و عرض نان باید کمتر گردد.

۳- از پهن کردن چانه مثل قبل پرهیز کنیم.

۴-ارتفاع ( فاصله ) مشعل با سنگ تنور را بیشتر کنیم

۵-شیب شعله روی سنگ را کلا حذف کنیم و آن  را بطرف بالا تنظیم کنیم.


Pekárnaنان زبان چک

ویژگی نان:

گندم شاه غلات و در آفرینش است چون بیش از هزار مورد کاربرد غذائی و صنعتی  دارد از نان گرفته تا تهیه و ساخت رژ لب و قرص - سرم  -نوار بهداشتی  - پوشک بچه  - فرنی  - فالوده – گز – گرفته تا در صنایع هواپیماسازی – کشتی سازی – مواد منفجره و ....

 نان کامل ترین – متعادل ترین و لذیذترین غذائی است که بشر تاکنون شناخته است . هر غذائی که شما سه روز متوالی میل کنید دل زده می شوید . بجز نان  - نان را اگر روزانه  پنج وعده  هم میل کنید نه تنها دلزده نمی شوید بلکه از خوردن آن جان می گیرید

در برخی تحقیقات آمده از 44 ماده مورد نیاز بدن 40 مورد آن در نان وجود دارد به شرطی که خمیر آن 1 ساعت استراحت کرده باشد و آرد آن سبوس گیری نشده باشد . آیا  در شهر ما  وضعیت نان چگونه است؟ در گزارش جالبی وزارت بهداشت اعلان کرده : اگر می بینید در مساجد مردم مجبورند روی صندلی نشسته و نماز بخوانند یا مجبورند ا پاهایشان را دراز کنند و نماز بخوانند ، دلیل اصلی آن مصرف نانهای فطیر  - خمیر – سفید و جوش داری است که در سنین جوانی و نوجوانی  خورده اند . و در ادامه همین گزارش می افزاید :

اگر نان تولیدی در کشور ما 2 سال پی در پی از آرد کامل و خواب (تخمیر ) کامل تهیه شود و دیگر نیازی به مصرف قرص آهن در کشور نداریم ! ( دکتر اکبری معاون سلامت )

در جای دیگر دکتر ملکوتی رئیس انستیتو آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای به رئیس جمهور وقت ضمن گلایه از وضعیت نامطلوب نان در کشور می گوید :

 اگر نان تولیدی در کشور از آرد سبوس دار و تخمیر زمان دار تهیه شود دیگر نیازی به مصرف قرص و دارونداریم

در تحقیق دیگری که توسط دکتر امامی استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفته می افزاید : اگر نان نان باشد : بیش از 80 درصد آهن-کلسیم-فسفر-منیزیم-روی-و فیبر مورد نیاز بدن ما را تامین می کند.

از طرفی  دکتر شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلان کرده :

تنها 25% سلامت مردم دست ماست و 75% بقیه دست دیگران است .اگر نان بد باشد – آب بد باشد – هوا بد باشد -  تحرک کم باشد – چاقی – دیابت – فشارخون – سکته و بیماریهای قلبی می آید

چه کسی مسول 75 درصد بقیه است؟ آیا بجز شهردار فرد دیگری می تواند به تامین این نیازها کمک نماید؟شهر خوب ،نان خوب می  خواهد و تولید نان خوب  نیازمندشهردار خوب،فرماندار سخاوتمند و استاندار جسور و دلسوز است.اگر اینها دست به دست هم دهند تغذیه مردم خوب می شود و سلامتی به سفره مردم خواهد رفت و دیگر نیازی به ساختن این همه بیمارستان نیست..

مرکز تحقیقات قلب وعروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلان کرده :

از هر 5 نفر ایرانی یک نفر به یکی از بیماریهای غیر واگیر مبتلا شده بطوریکه بیش از 10% ایرانیها دیابت 20% فشارخون 30% چربی خون 40% تری گلیسیرید بالا و بیش از 50% از چاقی رنج        می برند . به همین دلیل توصیه کرده تا می توانید از نان سفید پرهیز و از نان سبوس دار مصرف نمایید . نانی که بتواند فیبر (الیاف گیاهی که درپوست سبزیجات – میوه جات – حبوبات و غلات وجود دارد )  موردنیاز بدنتان را تأمین سازد . بر اساس  این تحقیق :

هر نفر بایستی برای پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای غیر واگیر روزانه 30 گرم فیبر مصرف کند که 15 گرم آن با مصرف نان و 15 گرم بقیه از طریق مصرف حبوبات – میوه جات و سبزیجات تأمین گردد. که متأسفانه کل  فیبر دریافتی مردم در حال حاضر  روزانه حدود 10 گرم است                   نه 30 گرم !!!!!.این یعنی هر نان تافتون (ماشینی یا تنوری ) که شما مصرف می کنید باید حدود 5 گرم فیبر داشته باشد ولی تحقیقات ما نشان می دهد هر نان تافتون در حال حاضر کمتر از 2 گرم فیبر دارد و 3 قرص تافتون (معادل یک قرص سنگک ) در روز حدود 5 گرم فیبر به بدن ما می رساند نه 15 گرم ؟

از وبلاگ نان سنتی ایران